Diskriminacija

Naravno, nakon polaganja vozackog ispita ispitanik bude odmah informisan o sankcijama koje slijede u slucaju krsenja nacionalnog zakona u saobracaju koji se, manje-vise, zasniva na istim principima prilikom donosenja pravila, tako da ce clanovi zakona razlikuju samo u nijansama, tj. u brojkama koje same po sebi ne znace nista.

Recimo, dozvoljena brzina, dozvoljena granica promila alkohola u krvi i slicno… U tehnicku ispravnost vozila ne treba ulaziti jer polazim od pretpostavke da vozilo mora biti besprijekorno ispravno.
Ali, cudi me cinjenica da niko ne vodi polemiku o tome koliko je diskriminacija zastupljena u zakonskim aktima ovog tipa, i da je naucno dostignuce o objasnjenju individualnih sposobnosti pogazeno do krajnjih granica.

To je samo znak da vecina zakona ne uvazava realnost kojoj je izlozen obican covjek, vec se oni kreiraju i donose na osnovu inicijativa lobista raznih grupa koje imaju interes, prije svega u finansijskoj sferi.

Pretpostavimo da jedan vozac, prilicno imun na alkohol, popije  deset piva i sasvim pristojno vozi bez ijedne greske, ne izazivajuci godinama bilo kakvu incidentnu situaciju.

Zasto se on izjednacava sa nekim koji jedva da moze popiti 3 piva i ne zna da sjedne za volan? Zasto je zakonska sankcija ista za obojicu?

I dalje, zasto se neko ko je profesionalni reli vozac i vozi 200 km/h  izjednacava sa pocetnikom koji vozi isto toliko?

Odgovor je da je princip genaralizacije uobicajen za diskriminaciju  u naucnom ,testovnom , metodoloskom  smislu, ali u socioloskom i drustvenom pogledu diskriminacija je negativna pojava koja steti pojedincu, i svako svrstavanje nekoga u prosjek  ko je de facto izvan tog prosjeka je tezak prekrsaj ako to gledamo eticki.  Svakako, iza zakona stoji drzava, parlament, nebitno…ali mehanizam odnosa prema pojedincu je zastrasujuce nazadan. Primjera radi, zasto bi reli vozac bio izopsten iz saobracaja odredjeno vrijeme,  novcano kaznjen i sankcionisan u profesionalnom i licnom planu samo zato sto je neko NAMETNUO propis da se, hipoteticki posmatrano , njegove sposobnosti svode na nivo (ispod)prosjecnog homo sapiensa?

Na kraju, svi se jednoglasno pitaju: “OK, uzmimo da je to zaista tako, ali sta bi smo trebali uraditi da pravilo detektujemo ko je zaista opasan ucesnik u saobracaju, a ko ne? Zar treba dopustiti to slobodnoj procjeni?”

Nema slobodne procjene. Odgovor je da se umjesto alkometra koristi reakciometar uz brzi mini mental test. Bilo bi korisno i u smislu popravljanja opste strucne sposobnosti prilicno nepismene policijske populacije, koja ne zna bas mnogo cega osim da izdiktira neki propis koji je negdje napisan u zakonu. Doduse, oni nisu ni obuceni da misle vec samo da primjenjuju…

Pretpostavljam da je misljenje nekog  prosjecnog opsluzioca iz vladinog kabineta, koji je istovremeno i glavni mesetar u prolasku ovih i slicnih zakona: “Ma, hajde, znate li koliko bi kostalo to pojedinacno testiranje…?”. Kazem samo da njegova konstatacija/pitanje bi bilo u redu da znamo da sav priliv novca od saobracajnih kazni ide u buzet socijalne namjene. Medjutim, zna se da nije tako.

I poenta cijele ove price je da se postuju fakti i naucna dostignuca a ne nepotpune hipoteze, pretpostavke i manipulacije koje nas diskriminisu na svakom korakau, a da nismo svjesni toga.

Advertisements
| Ostavite komentar

Kretanje članaka

Vaš komentar :

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se / Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se / Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se / Promeni )

Google+ photo

Komentarišet koristeći svoj Google+ nalog. Odjavite se / Promeni )

Povezivanje sa %s

Blog na WordPress.com.