Sajam je neprovjerena glasina

Kad sam prije nekoliko godina sasvim slučajno svratio na sajam knjiga u Nišu bio sam oduševljen. Sjecam se da sam izašao sa punim rukama knjiga koje su mi svakodnevno potrebne, a samim tim nezamjenljive bilo cim.

Uglavnom, je to stručna literatura koju favorizujem iznad ovih drugih, i to je  valjda posledica moje filozofije života gdje u svemu tražim nešto svrsishodno.

Niški sajam knjiga je  prihvatljiv i mom senzibilitetu. A evo i zasto; kad sam bio na beogradskom sajmu knjiga, za više pola dana koliko sam obilazio štandove izlagača, i kad su me izdale noge i koncentracija shvatio sam da sam prevario samog sebe. Za sajam knjiga u Beogradu treba baš vremena i angažovanja od nekoliko dana da bih shvatio da sam nešto pogledao . Beogradski sajam je  obiman.

Sigurno postoje ljudi koji mogu ući na sajam knjiga kao na svaki drugi  i sa namjerom šta da se nešto konkretno pogleda i kupi. Ja nisam takav. Kad su knjige u pitanju, ne opraštam sebi dok ne zavirim u svaki ćošak,  pa bar malo, kao da skupljam ideje ili nečije misli. I zato sam rekoh da sam prevario sebe fenomenalnim beogradskim sajmom knjiga, a favorizovao niški koji mogu da ga „savladam“.

I bio sam preksinoć u hali Čair. Nije bilo gužve i moglo se relativno lako prići svakom štandu. Najveca zauzetost je bila kod „Zavoda za udžbenike „, sto je i normalno, jer nabavka školskih knjiga je prioritet svakome. Takođe, na štandovima sa knjigama za fakultetsku nastavu je  bio red posjetilaca…Najmanje ih je bilo kod izloženih knjiga iz pravnih nauka i lingvistike. Čini mi se da su se domaćini tamo i dosađivali.

Beletristika je vječito tražena i kupuje se, tako da su izlagaci tih knjiga bili dosta pokretljivi. Bilo je izloženo upadljivo dosta teološke literature, ali nije bilo toliko posjetilaca kod njih. Dječija literatura je  pod opsadom gdje god da je izložena, ali cijene tih knjiga su zaista bile visoke u odnosu na druge da sam se nekoliko puta pitao zašto

Privukao mi je pažnju štand sa radovima Društva osoba sa cerebralnom paralizom. Sjajno dizajnirani i dekorisani ukrasni predmeti, sa mnoštvom detalja, i raznovrsno osmišljeni . Bile su to korpe za cvijeće, posude, čaše i jos puno čega ukrasnog  u nekom neobicno zanimljivom obliku.

Dominantan štand sa najviše izloženih knjiga od jednog autora je bio od „Večernjih novosti“. Kupuje se  nesmetanom žestinom „Smrt je neprovjerena glasina“, „Sta je pesnik hteo da kaze“ i ova nova senzacija Žarka Lauševića „Godina prođe, a dan nikad“. Ništa čudno kod nas. Mi smo narod izrazito voajeristickog mentalnog sklopa, uz to vjerujemo u sve sta reklama kaže,  a podsvijest nam se pokorava kultu ličnosti.

Nisam imao sreće ovaj put da nadjem ono sto mi treba. Na štandu „Clio“ knjižare, koja je inače moj favorit, knjige iz marketinga sam već nabavio od njih naručivanjem  ranije…Bila je jedna prilicno teška knjiga analize radova Karla Junga, koja mi nije bila prihvatljiva po sadržaju, i odustadoh od nje.

 Na kraju, na štandu izdavača „Elit-Medica“ jedva nadjoh dva dobra prirucnika iz psihijatrije .

Tako sam završio moju posjetu sa utiskom da mi ovaj put nije sajam izgledao kao prije par godina o kom napisah u pocetku. Neprijatan utisak ostavljaju štandovi knjižara ili izdavača koji postavljaju cijene velikim ciframa na knjige, tako da one izgledaju kao da su izložene na tržnici…Sve što se stavi uz knjigu sa strane  – obezvrijeđuje je i izgleda neprirodno. Čudi me da to ne znaju. Ide se toliko neukusno da se stavljaju cijene na pakete pune knjiga u stilu „sve za 200 dinara“ i slično.

Najprijatniji utisak sajma su knjižare antikvarnice. Knjige izgledaju onako starinski i  knjiški, sa žutim stranicama, tvrdim povezom i sa naslovima slavnih autora.
To su knjige za dušu. Preporučujem.

| Ostavite komentar

Kretanje članaka

Vaš komentar :

Create a free website or blog at WordPress.com.